În prezent, toți agenții economici care desfășoară activități în diverse domenii au responsabilitatea de a respecta o serie de reguli, printre cele mai importante numărându-se cele ce implică protecția mediului înconjurător.
Desfășurarea activităților în condiții optime din punct de vedere mediu depinde de modul de îndeplinire al obligațiilor avute.
Cadrul legal este tot mai vast de la an la an, având în vedere schimbările care tot apar, în principal, din cauza poluării excesive și nerespectării măsurilor legislative.
Legislația de mediu prevede o serie de obligații complexe care sunt influențate în mod direct de natura și amploarea activităților economice desfășurate de către firme. În acest sens, Garda de Mediu este responsabilă să efectueze controale periodice în vederea verificării modului în care sunt desfășurate activitățile agenților economici.
Ce include controlul realizat de Garda de Mediu în cadrul unei firme?
Controalele efectuate de Garda de Mediu în cadrul unei întreprinderi implică verificarea punctelor de lucru și a documentelor cheie pe care operatorul economic trebuie să le dețină. Inspecția este una destul de complexă, în cadrul acesteia fiind verificat absolut fiecare proces intern care ar putea reprezenta o sursă de poluare pentru mediul înconjurător.
În ceea ce privește documentele care trebuie verificate, prioritare sunt în mare parte actele administrative de reglementare a activității din perspectiva mediului. Acestea sunt emise de Agenția pentru protecția Mediului. Astfel, Garda de Mediu solicită agenților economici următoarele documente:
- Autorizația de mediu
- Autorizația integrată de mediu
- Viza anuală a autorizației de mediu
- Avizul de mediu
- Acordul de mediu
- Acordul de preluare a apelor uzate
- Notificarea sau autorizația privind gospodărirea apelor
- Alte documente care dovedesc autorizarea activității desfășurate
Odată ce toate aceste documente sunt deținute de întreprindere și verificate în cadrul controlului de de mediu, Garda de Mediu va solicita actele care demonstrează respectarea măsurilor prevăzute de cadrul legal.
Bineînțeles, în funcție de complexitatea activității desfășurate, agentul economic poate avea obligații de îndeplinit atât pe linie de deșeuri, cât și din poziția de producător sau importator de bunuri de consum.
În acest sens, printre principalele acte solicitate de Garda de Mediu menționăm:
- Încadrările corecte pe cod a deșeurilor periculoase și nepericuloase
- Fișe de caracterizare a deșeurilor;
- Contractele încheiate cu operatori autorizați în ceea ce privește colectare și valorificarea/eliminarea deseurilor;
- Evidenta gestiunii deseurilor;
- Declarații AFM, în situația în care agentul economic desfășoară activități de producție, import sau achiziționează intracomunitar;
- Raportarea anuala a deseurilor, conform cu cu prevederile Ordonantei de Urgenta 92/2021;
- Programul de prevenire și reducere deșeuri generate, în cazul în care agentul economic își efectuează procesele operaționale în baza unei autorizatii de mediu.
În situația în care se identifică neconformități în timpul inspecției sau lipsa unor acte importante pentru derularea optimă a activității, întreprinderea va primi sancțiuni contravenționale. În plus, dacă sunt constatate probleme cu un nivel înalt de risc pentru mediu, atunci inspectorii vor decide încetarea activității.